Voedend en verwarmend

,

Havermout ontbijtpap

Havermout ontbijtpap

Met deze havermoutpap start Vata lekker verwarmend en legt Pitta een goede bodem. Een goed begin van de dag. 

Wat gaat er in deze havermoutpap?

  • Amandelmelk (Vata), haver- of kokosmelk (Pitta)
  • Havermoutvlokken
  • Halve (Vata) of hele banaan (Pitta)
  • Blanke amandelen
  • Zonnebloempitjes
  • Snufjes van verwarmende kruiden zoals: kaneel, kardemom, kurkuma, gemberpoeder (alleen voor Vata)
  • Schaafsel van een halve biologische citroen
  • Cocoschips en cacoanibs (alleen voor Pitta)
  • Snufje zee- of bergzout
  • Lepeltje Ghee

Hoe maak je deze ontbijtpap klaar?

  • Giet in een steelpannetje een laag volle melk of amandelmelk
  • Strooi daar de havermout bij zodat het geheel nog makkelijk is door te roeren en breng het aan de kook
  • Voeg een halve of hele geprakte banaan toe
  • Draai het fornuis uit en wacht totdat de havermout is ingedikt en draai het fornuis uit
  • Hak de amandelen fijn en rooster deze samen met de zonnebloempitjes lichtbruin in een koekenpan
  • Is de pap voldoende ingedikt, voeg er weer wat water of melk aan toe totdat het voor jou de gewenste dikte heeft.
  • Houdt je van een gladde pap mix de pap glad met de staafmixer
  • Zet het pannetje weer terug op een laag pitje
  • Voeg eventueel wat stukjes fruit toe en verwarm deze mee
  • Voeg de kruiden, een lepeltje ghee en de geroosterde amandelen toe en roer om
  • Schep de havermoutpap in een mooie kom

Hoe ik op dit recept kwam

Het is al weer een tijdje geleden dat ik me voornam de tijd te nemen om rustig te ontbijten. Want dat is weleens heel anders geweest kan ik je vertellen. In de tijd dat ik voor m’n werk een uur al filerijdend in de auto moest, ontbeet ik voordat ik weg reed staand achter het aanrecht. Om vervolgens al kauwend van m’n bakje koude yoghurt met muesli de jas aan te doen en de auto in te springen. Herkenbaar? Toch heb ik gemerkt dat ik na een relaxed begin tijdens het verdere verloop van de dag veel rustiger ben en met aandacht m’n werkzaamheden oppak.

Mijn ontbijt nu bestaat uit warme pap of zelfgebakken pannenkoekjes. Zeker voor een Vata type zoals ik, met vaak koude handen en voeten, warmt deze pap lekker op en hoef ik tot de lunch niets meer te eten. Want met deze stevige ontbijtpap van havermout en noten weet je zeker dat je de lunch zonder hongergevoel haalt.

Wist je dat?

Over wel of niet ontbijten heb je ongetwijfeld al wel eens wat gelezen. De een kan niet zonder een ontbijt, de ander maakt er een combi met de lunch van. Spreek ik de Kapha types, hoor ik steevast: ‘ik heb ’s ochtend helemaal nog geen zin in eten’. Voorheen zou ik vast geroepen hebben, ‘wel ontbijten hoor, want start je met meer energie de dag op’. Maar het Kapha type kan best het ontbijt een keer overslaan of pas het ontbijt eten wanneer ze echt trek krijgen of een groentesapje volstaat.

Heb je ineens wel trek in die ontbijtpap, maak het dan klaar met water en boekweit- of gerstevlokken, want deze vlokken zijn minder zwaar verteerbaar. Voeg wel de verwarmende kruiden zoals gember, kaneel en kardemom toe, want die stoken het spijsverbrandingsvuurtje lekker op. Voor een wat hartigere smaak, voeg je een beetje kurkumapoeder toe. En strooi je, als de ontbijtpap klaar, is er nog een klein handje geroosterde pompoenpitjes over, dan heb je ook nog eens alle 6 smaken er in verwerkt.